Zó maakt u uw marketingacties privacyproof

2 minuten

De 5 krachtlijnen van de privacywet    

Wilt u als bedrijf of organisatie een gepersonaliseerde (e-)mailing of sms uitsturen? Dan moet u omzichtig omgaan met het gebruik van de persoonsgegevens van uw klanten of prospects. De wet van 8 december 1992 voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beter bekend als de privacywet, formuleert namelijk een aantal voorwaarden voor het gebruik van deze gegevens:

1. U kunt persoonsgegevens van prospects/klanten alleen opvragen als het noodzakelijk is voor jullie overeenkomst, bijvoorbeeld voor offertes, leveringen en facturaties.

2. Uw klant/prospect moet akkoord gaan met de verwerking van zijn gegevens. Het volstaat om hem op de hoogte te brengen van het doel ervan. Als u hierna zijn persoonsgegevens ontvangt, hoeft u geen expliciet akkoord meer te vragen. Wilt u bulke-mails zoals nieuwsbrieven versturen naar persoonlijke adressen, dan moeten de ontvangers hiervoor eerst toestemming geven. Ze moeten ook steeds de mogelijkheid hebben om zich weer uit te schrijven. Veel bedrijven werken met een dubbele opt-in en versturen achteraf nog een mailtje om na te gaan of het ingevulde e-mailadres correct is én van de ontvanger. Ook voor de niet-functionele cookies op uw website moeten bezoekers sinds 2012 toestemming geven. De surfer moet ermee instemmen dat uw site cookies (kleine bestandjes die informatie bevatten over hem) op zijn apparaat zet. Dit kan u doen door zijn akkoord te vragen bij het 1e bezoek. Gebruikers die niet-functionele cookies weigeren, moeten uw website wel kunnen blijven gebruiken.

3. U moet de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer op de hoogte brengen via een aangifteformulier.

4. U moet open zijn en uw prospects/klanten vertellen dat u hun persoonsgegevens verwerkt en waarom. 

5. U mag alleen gegevens opvragen die relevant zijn voor de overeenkomst. Voor het leveren van een factuur of offerte hoeft u bijvoorbeeld niet het beroep van de prospect of klant te weten. 

Afwegen van belangen  

Over het algemeen geldt dat u best een continue afweging maakt tussen uw belang en dat van de ontvanger van de marketingactie. Dus niet alleen de doelstellingen van uw onderneming liggen in de weegschaal, maar ook die van uw klant of prospect. Hoe langer de relatie met uw klant of prospect, hoe makkelijker dit belang natuurlijk aan te tonen is. Zo is het perfect toegelaten om prospects te informeren over nieuwe promoties als ze al eerder interesse getoond hebben in uw producten of diensten.

Wilt u er het fijne van weten?

Wilt u weten of u volledig in orde bent met de privacywet? Neem een kijkje op de website van de privacycommissie voor meer informatie, aanbevelingen en aangiftes. 

Privacywet: https://www.privacycommission.be/sites/privacycommission/files/documents/privacy_nl_0.pdf
Privacycommissie: https://www.privacycommission.be/nl/direct-marketing