Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We staan ermee op en gaan ermee slapen, en daar liggen kansen! Met je bedrijf of product aanwezig zijn op de socials is dan ook een must. Hoe? Je hebt twee mogelijkheden: organisch en betaald. Welke optie voor jou de beste is en het meest opbrengt? Een korte vergelijking maakt wellicht al veel duidelijk.

 

Organic social media

Deze optie kent iedereen. Organic social media zijn alle berichten, video’s, memes, kortom alle content die je maakt en deelt op je feed als persoon of bedrijf. Hier komt dus geen geld aan te pas. Wie ziet je posts dan? Natuurlijk een deel van je eigen volgers (= je organisch bereik), maar ook een deel volgers van je eigen volgers wanneer die een bericht van je delen. Ook mensen die een bepaalde hashtag volgen die jij in je copy gebruikt, zien je post verschijnen.

Je kan organische content beschouwen als de basis van je socialemediastrategie. Het is de ideale manier om klantrelaties te onderhouden, je merkimago en reputatie te versterken, een community op te bouwen, je brand story uit te dragen … De focus ligt op het tevreden en geïnformeerd houden van bestaande klanten.

Enkele voorbeelden van goede topics voor organische posts:

  • Testimonials
  • Posts over het team
  • Stappenplan
  • Demonstratie

Belangrijke sidenote: de veranderende algoritmes op social media maken het de organische content steeds moeilijker. Het bereik van de posts zakt en maar een klein deel van je volgers (ongeveer 5,5%) zal ze nog te zien krijgen. Laat staan nieuwe mensen ... Bovendien is een goede organische strategie arbeidsintensief en duurt het een tijdje vooraleer je resultaat ziet. Het is dus een werk van lange adem om een solide basis te leggen. Daarom grijpen bedrijven ook naar paid social media, maar wat is dat nu precies?

Paid social media

Zoals de term het zelf al zegt, is dit betaalde content. We noemen het ook wel social media advertising. Hier betaal je socialemediakanalen zoals Meta en LinkedIn om je content te verspreiden naar jouw ideale doelgroep gebaseerd op demografische factoren.

Velen beschouwen dit dan ook als de beste én snelste manier om nieuwe doelgroepen te bereiken, traffic naar de website te genereren en potentiële klanten te laten converteren. Het is daarnaast ook een goede manier om je brand awareness te verhogen en je aantal volgers te doen stijgen.

Op creatief vlak heb je heel wat mogelijkheden: van carrousels en galerijen tot onder andere videoposts en reels. Je kan telkens kiezen of je de organische post adverteert of zelf een nieuwe advertentie aanmaakt. Handig! Bij het adverteren zijn er bovendien enkele best practices waarmee je rekening kunt houden:

  • Doe een A/B test met je advertenties om te kijken welke content het best werkt. Spendeer echter niet al je budget in één keer aan een post die het misschien niet zo goed zal doen. Test voor een korte periode verschillende teksten en visuals uit, selecteer de winnaar en zet daar dan het overige budget op in.
  • Standaard kan je targeten op interesses. Meta voorziet namelijk een uitgebreid aanbod van vooraf gedefinieerde doelgroepen. Maar maak zeker ook gebruik van look-a-like audiences om nieuwe, juiste (!) doelgroepen te bereiken. Hierbij wordt een nieuwe doelgroep gemaakt op basis van eigen verzamelde gegevens, zoals e-mailadressen of websitebezoekers. Er wordt gezocht naar profielen met vergelijkbare demografische gegevens en interesses als die uit je organische doelgroep. Hier werpt een goede organische basis zeker zijn vruchten af.
  • Denk na over retargeting-campagnes. Ze kunnen heel effectief zijn voor een relatief lage prijs. Ook hier maak je gebruik van de onmisbare eigen verzamelde data.  Je bereikt namelijk mensen die al eerder bij je merk waren beland. Ze converteerden toen niet, maar hebben misschien gewoon een reminder nodig om terug te komen en dat wel te doen. Op zo’n moment kan de juiste advertentie het beslissende duwtje in de rug zijn.

Ook hier een kleine kanttekening, want de cost-per-click (CPC) van de advertenties wordt door de groeiende concurrentie steeds duurder. Voor het adverteren en testen zetten we daarom het budget zo strategisch mogelijk in voor een optimale return on investment (ROI). Neem zeker ook de tijd om telkens de resultaten van de campagnes te analyseren om zo het maximale uit je investeringen te halen.

Gecombineerd? Succes gegarandeerd!

Het is duidelijk dat beide strategieën voor- en nadelen hebben. Wij raden dan ook aan om organic én paid social media te integreren in je socialemediastrategie en ze in te zetten waar hun kracht ligt. Met organische content hou je bestaande klanten tevreden en laat je hen interageren met je bedrijf.

Met paid content trek je nieuwe klanten aan, verhoog je je brand awareness en bereik je efficiënter je bedrijfsdoelstellingen. Combineren doet je socials dus meer renderen! Wil jij ook meer én juister inzetten op social media? Wij staan klaar om je kanalen een boost te geven! Contacteer ons.