Je website beter doen scoren? Begin met een website-audit

0 minuten

Een blik van buitenaf

Een website-audit gebeurt o.b.v. een expert review of heuristische analyse van je website. Het concept is simpel: een usability of online expert neemt je website, bepaalde paginatypes of funnels grondig onder de loep en detecteert ‘laaghangend fruit’. Denk bijvoorbeeld aan technische problemen, obstakels waar jouw bezoekers dagelijks over struikelen en usability best practices, die we gebruiken als toetssteen. Deze methode is vaak een echte eye opener voor jou en je medewerkers, die verweven zijn met hun eigen organisatie. De blik van buitenaf is hier een absolute meerwaarde. Op basis van de bevindingen, formuleert de expert zijn conclusies en aanbevelingen.

Meten is weten

Het is een cliché van jewelste, maar er schuilt zoveel waarheid in. Zeker als het gaat om de prestaties van je website. Het uiteindelijke doel is toch om zoveel mogelijk contacten, aanvragen en bestellingen te realiseren. Om dat aantal te verhogen, moet je eerst weten hoe je website op dit moment scoort en wat surfers tegenhoudt of stimuleert om weg of door te klikken. Google Analytics leert je meer over je scores, maar niet over de reden waarom een gebruiker iets wel of niet doet. Meer nog: op basis van Google Analytics alleen, kan je eigenlijk niet achterhalen hoe je bezoekers door je website navigeren.

Je bezoekers onder de loep

De structuur van je navigatiemenu, de plaats waar je call-to-action-buttons staan, de manier waarop de homepagina is ingedeeld … Elk detail van je website kan invloed hebben op het surfgedrag van je bezoeker. Hoe beter je website aansluit bij de mindset van je gebruiker, hoe meer kans op conversies. Het doel van elke site is om de bezoeker zo snel mogelijk te leiden naar hetgeen hij zoekt. Om te weten te komen of je website daaraan voldoet, gebruiken we specifieke tools …

Surfgedrag in kaart brengen

Daarnaast kan je ook analytische tools inzetten om het surfgedrag in kaart te brengen. Denk aan visuele heatmaps, die op basis van kleur de muisklikken en scrolls weergeven. Aan video’s die het surfgedrag van individuele bezoekers registreren of aan conversiefunnels die laten zien bij welke stap op weg naar een conversie de surfer afhaakt. 

Maar je kan je gebruiker ook gewoon vragen naar zijn ervaringen op jouw website. Het zou je verbazen hoeveel bezoekers bereid zijn om een simpele vraag als “Heb je gevonden wat je zocht?”, te beantwoorden. Inzicht in de gedachtengang of het sentiment van je bezoeker is van onschatbare waarde voor je website. Zo kom je er namelijk achter welke informatie je bezoekers kan overtuigen, of welk beeld het aantrekkelijkst is voor hen. Door de resultaten van al deze analyses naast elkaar te leggen, krijg je al een heel goed beeld van mogelijke verbeterpunten

Zo kwamen we er voor een van onze klanten achter dat bezoekers niet verder naar beneden scrolden omdat de homepagina eindig leek. Voor een andere klant ontdekten we dat bezoekers nood hadden aan een zoekfunctie voor producten. Een filter bestond al, maar door het grote aantal producten bleek deze niet toereikend.  

Bezint eer ge begint

Op basis van de website-audit, ontstaan er ideeën om je website te verbeteren. Soms volstaat het om die ideeën uit te voeren. Denk aan het schrijven van nieuwe teksten, het vervangen van beelden en het wijzigen van de navigatiestructuur. Maar vaak is het aangeraden om aanpassingen te testen voor je ze uitvoert. Dat kan je bijvoorbeeld doen met een first-click test, een 5 second test of een A/B-test. Bij een A/B-test gaan we op basis van de waarnemingen die we gedaan hebben, een hypothese uitwerken die we vervolgens toetsen. We maken een variante pagina van een bestaande, en tonen die aan een deel van je bezoekers. Leidt de variatie tot meer conversies? Dan heb je een succesvol resultaat en kan je de aanpassingen definitief doorvoeren. A/B-testing is dus een eenvoudige manier om onnodige ontwikkelingskosten voor irrelevante aanpassingen te vermijden.

Wil je aan de slag met jouw website en kan je wel wat hulp gebruiken? Neem gerust contact op met D’M&S. Onze usabilityexpert neemt je site graag onder de loep. Ook als je vragen hebt of meer informatie wilt over website-audits, kan je bij ons terecht.