Wat is influencer marketing?

Influencers hebben een grote groep volgers op socialemediakanalen zoals Youtube of Instagram. Met influencer marketing trachten zij op een geloofwaardige manier hun doelpubliek aan te spreken om jouw merk of service te promoten. Dankzij het bereik van de influencer kan je zelf ook meer volgers en engagement genereren op je eigen socialemediakanalen. Hoe je dit praktisch aanpakt? Enkele tips:

  • Vraag influencers om je bedrijf te taggen in zijn of haar social post.
  • Laat ze in een video instructies geven om jouw bedrijfspagina te volgen en, bijvoorbeeld, mee te doen aan een actie.
  • Zorg dat ze je bedrijfspagina vermelden en taggen in een Instagram story. Daarmee komen volgers van de Influencer via 1 klik op jouw profiel terecht.
  • Verwerk influencers op je eigen pagina en vraag hem/haar om een foto of video te boosten.
     

De voordelen van influencer marketing

Wat haal je als bedrijf uit influencer marketing? 

  • Jouw bedrijf zal geassocieerd worden met de influencer.
  • Via de volgers van de influencers bereik je een groter publiek.
  • Je creëert originele content, vaak op aangeven van de influencer.
  • Je genereert waardevolle leads aangezien influencers loyale volgers hebben.
     

Hoe begin je aan influencer marketing?

De meeste bedrijven werken rechtstreeks samen met een influencer of schakelen een communicatiebureau in om een campagne op te zetten en uit te werken. Deze agencies hebben de knowhow, connecties en tools om een influencer marketingplan op maat te ontwikkelen. Agencies hebben doorgaans ook al een bestaand portfolio van influencers waarmee ze vaak samenwerken.

Zorg er wel voor dat je met de juiste influencer in zee gaat. Het imago van de influencer straalt nu eenmaal af op jouw bedrijf. Het vinden van een goede influencer voor jouw doelgroep vereist research. D’M&S helpt je graag bij het selecteren van deze influencer(s) en het bedenken van een doeltreffende campagne. Neem gerust contact op met onze experts voor meer informatie.
 

De gevaren van influencer marketing

Influencer marketing kan heel effectief zijn voor het promoten van je merk, maar let op voor fake influencers. Sommige influencers maken gebruik van websites om extra bereik aan te kopen (volgers, likes enz.). Die zijn nep en helpen je campagne dus niet vooruit. Via HypoAuditor kan je controleren of een influencer betrouwbaar is. 
 

Wat zegt de wetgeving over influencers?

Hoewel er in België nauwelijks een wettelijk kader bestaat voor het inzetten van influencers, raden we je toch aan rekening te houden met de volgende aanbevelingen:

  • Een influencer moet steeds vermelden dat de video of foto in samenwerking met een bedrijf is gemaakt. Platformen zoals Instagram hebben hier een ingebouwde functie voor.
  • Vloggers kunnen mondeling of met tekst duidelijk maken wanneer iets in beeld komt dat gesponsord is.
  • Gebruik een hashtag die aangeeft dat het om een advertentie gaat (#ad, #paidpromotion).

Tot slot dit: adverteerders hebben te allen tijde de verantwoordelijkheid om met de wetgeving in orde te zijn. 

Wil je een influencer marketing campagne opzetten? Wij helpen je met de strategie en kiezen de perfecte influencer voor je! Contacteer onze experts voor meer info.