8 tips voor een scrollvriendelijke website

To scroll or not to scroll

Over het scrollgedrag van surfers is al veel inkt gevloeid. Kunnen en willen uw websitebezoekers scrollen of niet en hoe stimuleer je scrollgedrag? Feit is dat er sowieso meer gescrolld wordt dan vroeger. Waar we in de jaren ’90 nog sceptisch stonden tegenover scrollen, heeft het merendeel van de websites tegenwoordig een leven onder de paginavouw. Scrollen is vandaag een evidentie en zelfs ‘in fashion’. Denk bijvoorbeeld aan de infinite scroll websites die nu als paddenstoelen uit de grond schieten. Hier verschijnt er automatisch meer inhoud zodra de surfer naar beneden scrollt. Ook de opkomst van mobiele apparaten met klein scherm heeft scrollen meer gangbaar gemaakt. Maar dit alles wil niet zeggen dat de paginavouw geen invloed heeft op scrollgedrag. 

Wijs uw bezoekers de weg  

De surfer is meer en meer vertrouwd met scrollen, maar of hij het effectief doet, hangt af van het type website. Zo is scrollen op nieuwssites een evidentie, maar hangt het op andere sites af van design en content. Heeft uw website content onder de vouw, dan is het essentieel dat u uw bezoekers dit duidelijk maakt. Als de surfer weet dat hij kan scrollen, is de kans heel groot dat hij dat doet. Met onze tips overtuigt u uw bezoekers om de scrollbalk te gebruiken:

1. Vertel de surfer expliciet dat hij kan scrollen, bijvoorbeeld door een pijltje en/of de tekst ‘lees verder’ toe te voegen. U kunt uw scroll-down-tekst of -afbeelding zelfs aanklikbaar maken, zodat de pagina scrollt zonder gebruik van de balk.

2. Leg boven de vouw links die doorklikken naar de informatie onder de vouw.

3. Ontwerp uw pagina zo dat het niet lijkt alsof er een pagina-einde is. Veel witruimte en horizontale regels wekken bijvoorbeeld de illusie dat er niets meer volgt. 

4. Vermijd schermvullende afbeeldingen.

5. Licht letterlijk een tipje van de sluier op en laat al een deel van de content onder de vouw zien.

6. Voorzie een kader of achtergrond in een contrasterende kleur aan 3 zijden van uw webpagina. Doordat de rand niet zichtbaar is onderaan de pagina, is het duidelijk dat er nog content volgt.

beeld-scrollen.

7. Vermijd lange, nietszeggende intro’s op uw homepagina en ga voor korte, intrigerende en to-the-point teksten die de bezoekers zin geven om op uw site te blijven. 

8. Gebruik de scrollbalk om aan te geven waar op de pagina de surfer zicht bevindt. Zo ziet hij dat hij nog niet aan het einde van de pagina is.

Goed bezig? Doe de test!

WIlt u weten of uw eigen website scrollvriendelijk is? Dan kunt u dat testen. Er bestaan heel veel online tools die scrollgedrag meten. Zo kunt u scrolldiepte meten met Google Analytics en het surfgedrag op uw site analyseren met programma’s als Crazy Egg, Hotjar en TruConversion. Heeft u liever persoonlijk advies van onze usability expert? Neem dan contact op met D’M&S.

Overtuig ook de niet-scrollers

Ondanks al uw inspanningen zullen er altijd surfers zijn die niét scrollen. Plaats daarom uw meest relevante informatie boven de vouw. Zo slaat u 2 vliegen in 1 klap, aangezien uw bezoekers ook verwachten zo snel mogelijk het antwoord op hun vraag of probleem te vinden.