Online media zijn niet meer weg te denken uit de marketingwereld, maar ook offline media mag je zeker niet over het hoofd zien! Ontdek waarom ze absoluut een plaatsje in je marketingmix verdienen.

Offline tools verhogen de retentie en zijn langer houdbaar

Het gebruik van offline media zoals magazines, catalogi, leaflets, posters en andere printtools is dé ideale manier om meer duiding te geven over je diensten of extra aandacht te genereren voor je producten. Print stimuleert bovendien de retentie, zeg maar de betrokkenheid en loyaliteit van je klanten. En een sterkere band met de klant biedt altijd uitzicht op een hogere return-on-investment (ROI). De impact van offline tools, op het winkelpunt of in het straatbeeld, is dus niet te onderschatten. Voor offline tools geldt bovendien veel minder ‘uit het oog uit het hart’. Een boodschap op papier heeft een langere houdbaarheidsdatum. En iets wat beter bewaart, blijft langer zichtbaar en top of mind.


In combinatie met online creëer je nog meer impact

Wat kies je dan: offline of online? Dat hangt af van heel wat factoren.Welke boodschap wil je meegeven? Wat is het doel en wie is je doelgroep – en hoe bereik je je publiek?

Pas als alles duidelijk is, kan je beslissen welke registers je het best opentrekt: offline en/of online. Meestal zal je beide combineren en zal de ene de andere versterken. Check:

  • Wanneer je first-party data wil verzamelen, zoals een e-mailadres of een telefoonnummer, dan zijn mensen bereid om online hun gegevens achter te laten. Tenminste als ze er iets voor in de plaats krijgen zoals een catalogus of een brochure die opgestuurd wordt.
  • Omgekeerd kan natuurlijk ook. Zo kan je via print mensen doorverwijzen naar een online kanaal voor meer informatie, filmpjes, fotomateriaal, … Dit kan gemakkelijk aan de hand van QR codes bijvoorbeeld.

De holy grail van een goede communicatiemix is dus offline en online harmonieus op elkaar af te stemmen zodat beide elkaar maximaal versterken.

On- en offline media versterken elkaar. Gebruik ze daarom allebei in je marketingmix. Succes gegarandeerd!

 

Variatie troef, ook in offline!

Het zal je misschien verbazen, maar: zo divers het online marketinglandschap, zo uitgebreid het arsenaal aan offline tools. Je hebt leaflets, catalogi, posters, brochures, billboards, raamstickers en beursstanden. En dan vergeten we er nog een rist. Je hebt dus keuze te over om je verhaal offline sterk te brengen. Als je het bovendien goed aanpakt en creatief communiceert, kan je je zo in het hoofd en het hart van je doelgroepen nestelen.