Het was de eerste keer, maar na afloop waren de reacties unaniem: het lanceringsevent voor de nieuwe serie touringcars van Van Hool was een schot in de roos. De busbouwer en zijn 450 gasten beleefden in de Gare Maritime in Brussel een heus kippenvelmoment. De bekroning van een eventcampagne die op alle terreinen indruk maakte.

Als het druppelt in Parijs…

In de sector van bussen en touringcars is een vakbeurs de gebruikelijke plaats om nieuwe modellen voor te stellen. Ook voor Van Hool die in juni 2022 zijn A-serie nog introduceerde op de European Mobility Expo in Parijs. Om meer return te halen uit een internationale product launch, wist ons full-service event agency Eventique de busbouwer uit Koningshooikt er echter van te overtuigen zijn volgende lancering – die van de T-serie – anders aan te pakken, met een evenement in het hart van Europa dat de hele buswereld zou verbazen.

Pre-event campagne creëert buzz

In de aanloop naar dat lanceringsevenement bouwden we maanden op voorhand de spanning op met een teasende campagne op de sociale media. Via Twitter, Instagram, Facebook en LinkedIn creëerde het een buzz bij (potentiële) klanten door wekelijks details van de nieuwe touringcars te onthullen.

Een filmpje over het design, beelden van het interieur, een weetje over de innovatieve ledlampen… Samen met ons video- en contentteam zorgden we er zo voor dat toen de uitnodiging in de bus viel, iedereen razend benieuwd was en niemand de sneak preview van de T-serie wilde missen. Leuk om weten: de pre-event campagne alleen gaf de voorverkoop al een stevige boost!

Inschrijvingen lopen (online) binnen

Over de uitnodiging… Die was opgemaakt in stijlvol zwart, gedrukt met gouden accenten. Noblesse oblige. Genodigden uit België, Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Italië, Oostenrijk, Ierland, Scandinavië en Zwitserland werden aangesproken in hun eigen taal.

Om alle inschrijvingen in goede banen te leiden, hadden we bovendien een online registratieplatform opgezet. Een service waar de 450 deelnemers graag gebruik van maakten, ook om hun hotel en vervoer naar en van de eventlocatie in Brussel te regelen.

Event met de nodige grandeur

Voor het evenement zelf had ons eventteam een passende locatie uitgekozen. Één die ruim genoeg was om de touringcars in te presenteren en de internationale product launch de nodige grandeur te geven: het voormalige goederenstation Gare Maritime op de site van Tour & Taxis in Brussel. De gigantische, mooi gerestaureerde industriële hal was voor de gelegenheid ingericht als voor een modedefilé, met een brede catwalk voor de ‘modellen’ en langs beide zijden een podium waarop het publiek aan tafels het spektakel van dichtbij kon volgen.

Voor de nieuwste Van Hool creaties konden shinen, werden de gasten eerst getrakteerd op een tot in de puntjes georkestreerde dinershow. Op het programma: Belgische topgastronomie van Senzanome en L’air du temps (de signature chefs waren persoonlijk aanwezig!), magische muzikale intermezzo’s en simultaan vertaalde presentaties van onder andere ceo Filip Van Hool. Alles werd professioneel gemodereerd door Hanne Decoutere.

Aftermovie

En dan le moment suprême. Onder bonkende beats en knallend vuurwerk en begeleid door dansers kwamen de touringcars binnengereden. Eerst enkele bekende Van Hool bestsellers en dan, als apotheose, de drie prototypes van de nieuwe T-serie. Een wereldprimeur. Het publiek keek de ogen uit en volgde het spektakel met de smartphone in de hand. Eenmaal de catwalk af, werden de bolides netjes geparkeerd en mocht iedereen kennismaken met het interieur. Een unieke kans die niemand aan zich liet voorbijgaan. Zo liep de avond op zijn einde en keerden de gasten stilaan huiswaarts, met een goedgevulde goodiebag als aandenken van een geslaagde product launch die de leidende rol van Van Hool in zijn markt bevestigde… in pure Eventique-stijl.