Wat zegt Google Analytics over jouw site?

0 minuten

Stel de juiste vragen

Hoe krijg je inzicht in de prestaties van je website? Meten is weten! En dankzij Google Analytics, een van de beste gratis analytics tools, liggen de statistieken voor het grijpen. Zo vind je er een schat aan gegevens die je meer vertellen over het (gedrag van het) publiek dat je site bezoekt. Klinkt aantrekkelijk, en dat is het ook.

Eén kanttekening: een web analytics tool is pas nuttig als je ermee kan werken en de resultaten die hij genereert correct kunt interpreteren. De basisregel is dan ook om eerst de juiste vragen te stellen. Vragen waarop je wilt dat Google Analytics je de antwoorden geeft.

  • Wat vertellen de cijfers over mijn doelpubliek?
  • Welke pagina’s zorgen voor bezoekers of voor de meeste uitstappen?
  • Welke pagina’s zorgen voor de meeste conversies?
  • Wat gebeurt er op dit moment op mijn website?

Met die vragen voor ogen, kan je in Google Analytics op zoek naar concrete antwoorden. Een korte handleiding.

Identificeer je doelgroep

Na eerst de periode te hebben afgebakend, start je met het analyseren van je doelpubliek. Onder het veld ‘Doelgroep’ in Google Analytics vind je daarvoor rapporten met demografische bezoekersgegevens en info over wat surfers aan jouw site interessant vinden. In het algemeen overzichtsveld worden alvast de belangrijkste metrics in één scherm weergegeven:

  • Het aantal sessies in de geselecteerde periode (Noot: een sessie is een bepaalde tijd waarin iemand op jouw site aanwezig is. De tijdslimiet bepaal je zelf, maar doorgaans is dat 30 minuten. Daarbij hoeft de bezoeker niet constant op je site aanwezig te zijn. Hij kan zijn bezoek ook onderbreken om later, binnen de ingestelde tijdslimiet, terug te keren.)
  • Het aantal gebruikers (nieuwe vs. terugkerende)
  • Het totaal aantal bekeken pagina’s (paginaweergaven)
  • Het gemiddeld aantal per sessie bekeken pagina’s
  • De gemiddelde sessieduur
  • Het aantal bezoekers dat al na één pagina de site weer verlaat (bouncepercentage)
  • Het percentage nieuwe sessies van gebruikers die voor het eerst je site bezoeken
  • Een demografisch overzicht van het taalgebied, het land en de plaats waar de meeste bezoekers vandaan komen en welke technologie (browser, besturingssysteem …) en (mobiele) apparaten ze gebruiken om je website te raadplegen.

Daarnaast kan je in het ‘Doelgroep’ veld nog een pak nuttige demografische informatie opdiepen. Ideaal om een profiel van je bezoekers te schetsen op basis van geslacht en leeftijd, land en taal. En ten slotte kan je zijn/haar gedrag verder in kaart brengen door bijvoorbeeld vergelijkingen te maken tussen nieuwe en terugkerende bezoekers of hun engagement (loyalty) te meten.

Ontdek de bron en leer meer over het verkeer

Hoe vinden bezoekers jouw site? En hoe bewegen de bezoekersstromen zich? Hierop geeft Google Analytics in het veld ‘Acquisitie’ een duidelijk antwoord.

  • Langs welke kanalen komen bezoekers naar je site? Via organic search (omdat de content van je site search engine optimized is en hoog scoort in de Google ranking), paid search (bv. via een Adwords-campagne), direct (de bezoeker geeft de url in of heeft je site in zijn favorieten staan), referral (via een andere website), e-mail, social media of andere bronnen?
  • Welke websites verwijzen naar jou site en zorgen voor (de meeste) bezoekers?
  • Hoe scoort je Adwords campagne? Welke keywords brengen de meeste clicks op.
  • Welke social media leveren de interessantste resultaten, onder andere met het oog op conversies?

Analyseer het gedrag van de bezoeker

De cijfers van Google Analytics geven nog meer opties voor een digitale analyse van je site. Wat doen bezoekers precies op jouw website? Welke pagina’s bekijken ze? Welke zoekopdrachten voeren ze uit? In het veld ‘Gedrag’ kom je het allemaal te weten.

  • Je ziet welke pagina’s het meest worden bezocht en bezoekers het langst vasthouden.
  • Je krijgt een visuele voorstelling van de gedragsstroom. Zo weet je meteen op welke pagina’s bezoekers terechtkomen en welke acties ze verder ondernemen.
  • Je ontdekt hoe de landingspagina scoort en op welke pagina ze je website verlaten (uitstappagina)
  • Je komt te weten hoe snel je website laadt en welke interne zoekopdrachten worden uitgevoerd.

Bijzonder leerrijk is de ‘Analyse op pagina’ functie. Met deze visuele In-Page analyse zie je in één oogopslag op jouw site welke delen het meest worden aangeklikt of bezocht. Heel toegankelijk, visueel voorgesteld en eenvoudig interpreteerbaar.

Controleer de conversies

Ten slotte maakt Google Analytics ook een round-up van de conversies. Afhankelijk van de doelen die je instelt, krijg je zo een zicht op de aard van en het aantal conversies. Enkele voorbeelden:

  • Een belangrijke pagina bezocht: contactpagina, productpagina’s …
  • Een actie uitgevoerd: contactformulier ingevuld, filmpje bekeken …
  • Aankoop product of dienst (e-shop)
  • Tijdsduur op de website: sessies van langer dan 5 minuten
  • Aantal pagina’s bekeken: meer dan 5 pagina’s
  • Inloggen op de website

Welke pagina’s of acties genereren de meeste conversies (lead generation)? Via een trechterweergave zie je visueel de conversion flow. Voorts kan je in dit veld ook bekijken hoeveel doelen al voltooid zijn.

Een Google Analytics opleiding volgen via D'M&S Online

Via Google Analytics leg je dus belangrijke inzichten bloot over het reilen en zeilen van je website. Alle cijfergegevens die deze professionele analytics tool opdiept correct interpreteren, vraagt evenwel de nodige kennis over de werking en mogelijkheden van de gebruikersinterface.

Een Google Analytics opleiding volgen, is dus zeker geen overbodige luxe. D’M&S Online zet u graag op weg en vertelt u hoe u kunt scoren met Google Analytics. Aarzel niet om ons te contacteren.