Wat moet je weten over Facebook advertising?

Waarom op Facebook adverteren?

Omdat er dit jaar opnieuw 13 procent meer Facebook gebruikers zijn in België. Daarom. Elke dag komen er potentiële klanten bij die interesse kunnen hebben voor wat bedrijven op Facebook aanbieden. Facebook creëert bovendien de mogelijkheid om exact te bepalen wie wanneer waarin is geïnteresseerd. Facebook sluit dus beter aan bij de doelgroep. En die doelgroep tolereert de boodschappen ook beter. Van spamming is er geen sprake.

Facebook advertising draait eigenlijk om targeted advertising. De gerichte Facebook advertenties spreken de consumenten aan op basis van andere pagina-vind-ik-leuks, comments, likes, surfgedrag, koopgedrag … Terwijl concurrent Google AdWords op basis van zoekwoorden werkt, zet Facebook in op specifieke profielen en interesses van een duidelijk omlijnd doelpubliek.

Hoe werkt Facebook advertising?

Adverteren op Facebook is steeds vaker een deel van de social media strategie van bedrijven. Dankzij de grote hoeveelheid aan informatie over elke Facebook gebruiker, kan je als adverteerder filteren op ligging, demografische gegevens (leeftijd, geslacht, opleiding …), interesses, gedrag en vrienden van klanten. Maar hoe begin je eraan? De Facebook Ads Create Tool neemt je als adverteerder bij de hand en begeleidt je stap voor stap door het ontwikkelingsproces van je Facebook campagne.

Gebruik de nieuwe campagnestructuur

Om een Facebook advertentiecampagne op te zetten, werk je volgens een nieuwe, drieledige structuur. Dit zijn de drie ‘stappen’:

  • Campagne: Stel het doel in van de campagne.
  • Ad sets: Stel budgetten, doelpubliek en tijd in.
  • Ads: Maak het beeld met tekst en link op.

Om het beste resultaat uit Facebook advertising te halen, maak je verschillende advertenties voor je bedrijfspagina aan. Elke advertentie kan je dan specifiek aan de doelgroep tonen die hierin is geïnteresseerd. De verschillende advertenties behoren daarbij tot één advertentieset, met hetzelfde doel (ingesteld onder ‘Campagne’). Hierdoor worden Facebook Ads een onmisbare tool in de social media strategie van een onderneming. Het meten van de resultaten van elk van de advertenties gebeurt ook zeer overzichtelijk.

Integreer Facebook advertising in je mobiele communicatiestrategie

Social media advertising past naadloos in een mobiele communicatiestrategie. Facebook laat toe de consument te retargetten op desktop én op mobile devices. Doordat consumenten inloggen via hun account op verschillende apparaten, wordt bijgehouden welke sites men bezoekt op elk apparaat. Bovendien kan men dit gaan combineren met het targetten van vrienden van fans van een bepaalde website. Dit maakt de doelgroep specifiek en de resultaten over de grenzen van het apparaatgebruik heen meetbaar.

Video ads: adverteren zonder storen

Facebook bant opdringerige reclamefilmpjes en kiest voor minder storende video ads. Deze 15-seconden durende (geluidloze) filmpjes beginnen automatisch te spelen als je erover scrolt en stoppen weer als ze uit beeld verdwijnen. Zo wil Facebook voorkomen dat consumenten verplicht een commercial moeten uitzitten. Wie toch de video (met geluid) wil bekijken, hoeft er gewoon op te klikken.

D’M&S Online, specialist in Facebook advertising

Benieuwd naar meer of wil je ondersteuning bij het ontwikkelen van je Facebook campagne? D'M&S is de aangewezen Social Media Specialist. Contacteer ons geheel vrijblijvend voor een demonstratie of meer informatie.