Rol je mouwen maar op, want 't is tijd voor TikTok! De place to be voor millenials en Gen Z, maar ook voor merken: zowel B2B als B2C. Geen zorgen, TikTok-dansjes uit het hoofd leren, zit er in deze blog (nog) niet in. Maar je ontdekt wel de basics, of dit hip & trendy socialemediakanaal relevant is voor jouw merk en hoe je het strategisch aanpakt.   

TikTok for dummies

TikTok is een populaire socialemedia-app die volledig draait om korte mobile-first video's. Een groot verschil met bijvoorbeeld Instagram, Facebook en LinkedIn, waar gebruikers ook afbeeldingen, carrousels en andere formats posten. 

Het video-first platform noemt zichzelf “dé ultieme bestemming voor korte mobiele video's.” met als missie “creativiteit aanmoedigen en vreugde brengen”. Mission accomplished, want miljarden gebruikers over de hele wereld tiktokken als creatieve outlet en/of entertainment.  

Trending video’s 

Zo publiceren creators creatieve video’s met als onderwerp een trending dansje, sound, grappige challenge, filter … maar ook actuele topics, zelfs recepten passeren de revue. Je kan het zo gek niet bedenken, je vindt het op TikTok. De gemene delers? Trends, authenticiteit en funfactor

Gemiddeld duurt een TikTok-video ongeveer 15 seconden. Hoewel je sinds kort tot wel tien minuten aan videomateriaal kan delen. Maar zoals TikTok zelf zegt: real short videos is the way to go. 

TikTok influencers 

Misschien zag je ze al in het wild filmpjes opnemen. Of heb je thuis een dansende tiener rondlopen. Of spot je ze simpelweg door te scrollen door je For You page. Ook op TikTok vind je influencers

TikTok-advertenties 

Naast organische content en influencer marketing, zijn er heel wat advertentiemogelijkheden op de app. Van in-feed native ads en opvallende topview advertenties tot branded hashtag challenges en branded effects. Afhankelijk van je budget en doel, kan je via de TikTok Ads Manager snel indrukwekkende resultaten boeken. 

TikTok-strategie: zo pak je het aan

Ondertussen weet je dat TikTok geen zeldzaam kippengeluid of tv-programma op Ketnet is. En toch is het socialemediakanaal een vreemde eend in de bijt. TikTok vereist nieuw en anders denken. Maar met de juiste strategie is het een krachtige tool om je merk te versterken.  

Geen klassieke contentkalender 

Gooi je klassieke contentkalender de deur uit. TikTok draait rond trends! Dansjes, sounds en formats gaan niet voor niets viraal op het kanaal. De kunst is om op de populairste trends in te spelen zonder de eigenheid van jouw merk te verliezen. Een balansoefening dus. 

Don’t make ads, make TikToks 

TikTok legt uit: “Het belang van native creative! Merken op TikTok maken niet alleen advertenties; ze inspireren, informeren en entertainen.” Kortom, alles wat we net vertelden over organische content, geldt ook voor advertenties.  

TIP Start je advertenties niet té branded en keep it fun. Gebruikers scrollen enorm snel van video naar video. Als ze voelen dat jouw advertentie hen louter iets wil verkopen, haken ze af. 

TikTok vereist nieuw en anders denken. Maar met de juiste strategie is het een krachtige tool om je merk te versterken. 

Creatief maar simpel 

TikToks maken, vergt geen grootschalige apparatuur of filmcrew. Integendeel, de kracht van TikTok is de toegankelijkheid om te creëren. Met je smartphone raak je al een heel eind.  

SIDE NOTE Lanceer je een cross mediale campagne en past TikTok in je channel mix omwille van de doelgroep en het doel, bijvoorbeeld awareness? Dan kan je uiteraard de stijl van je campagne doortrekken zolang het past binnen de TikTok-vibe. Kijk maar naar Lutti. 

Employer branding  

De juiste profielen aantrekken via TikTok? Het kan! Adverteer jouw employer branding campagne op TikTok en target de gewenste doelgroep zoals wij deden met de patattitude campagne voor Clarebout Patatoes. Of versterk je employer brand door je bedrijfscultuur in de kijker te zetten.  

Samenwerken met TikTok influencers 

Hier ligt een unieke kans voor bedrijven. Enerzijds kennen deze TikTokkers als geen ander de vibe en trends van TikTok. En brengen ze jouw product of dienst op een creatieve manier naar buiten. Anderzijds, komt zo’n homemade video veel authentieker én sympathieker over. 

We namen de proef op de som en adverteerden voor Earnieland via twee Vlaamse TikTok influencers. Het resultaat? Twee snackable tutorials die op een luchtige manier tonen hoe het e-commerce platform werkt. Oh, en de user generated content konden we hergebruiken op onze eigen kanalen. Win-win!  

E-commerce

Social commerce is booming en TikTok is niet van plan om achterop te blijven. Functionaliteiten zoals shopable tags bevinden zich nog in een beginstadium, maar het bedrijf belooft om dit jaar volop in te zetten op social shopping. Iets om in de gaten te houden. 

Get your TikTok-facts straight 

  • Wereldwijd meer dan 3 miljard installaties op apparaten 
  • Het kanaal is vooral geliefd bij de jongere millennials en Generatie Z  
  • TikTok telt vanaf 2022 één miljard maandelijks actieve gebruikers 
  • Dankzij zijn viraal karakter groeien ook merken razendsnel mits de juiste aanpak 
  • Instagram Reels is een reactie op de populariteit van TikTok 
  • TikTok biedt enorm veel advertentiemogelijkheden voor bedrijven  
  • De gemiddelde schermtijd van een jongere op TikTok ligt hoger dan de gemiddelde schermtijd van de gemiddelde Vlaming op alle sociale media samen — De Tijd. (2022). TikTok wint strijd om aandacht jongeren. 

TikTok inzetten in je marketingstrategie?

Meer weten over TikTok, socialmediamanagement en/of social advertising? Onze online marketeers helpen je graag verder. Neem contact op via ons contactformulier.