Om op de grootste PV-vakbeurs in China uit te kunnen pakken met een nieuw en revolutionair product, riep multinational Agfa Materials de hulp in van D’M&S. Onze communicatie-experts ontwikkelden niet alleen het conceptbeeld voor een nieuw soort ‘backsheet’, maar tekenden ook voor de uitrol van de ondersteunende communicatietools. Via een mix aan communicatiekanalen informeerden en overtuigden we zo de professionals uit de PV-sector. 

UniQoat: de nieuwe generatie backsheets

Het product waar het allemaal om draait: uniQoat, the mono-backsheet. Een backsheet is een essentieel onderdeel van een zonnepaneel. Het is een polyester laag die de panelen beschermt tegen externe factoren, zoals weersomstandigheden en elektroshocks. Backsheets zijn zichtbaar tussen de zonnepanelen en weerkaatsen dus ook zonlicht. Hoe meer ze dit doen, hoe beter. Het weerkaatste licht komt terug in de zonnecellen en verhoogt hiermee de performantie van de panelen. Agfa Materials ontwikkelde met uniQoat een nieuwe generatie backsheets met een ongeziene reflectiviteit en dus een maximaal rendement

Lancering op dé internationale vakbeurs in China

Van 18 t.e.m. 21 april vond de SNEC PV Power Expo plaats in China. De grootste internationale vakbeurs voor de PV-industrie was hét moment voor Agfa Materials om zijn nieuwe backsheet uniQoat te lanceren. D’M&S stond garant voor de communicatie, maar ontwikkelde eerst ook een creatief concept om uniQoat op een visuele manier in de markt te zetten. We focusten ons hierbij op de belangrijkste troef van het nieuwe type backsheet; de hoge reflectiviteit. Dit concept (inclusief logo) werkten we uit in diverse communicatietools zoals advertenties, e-mailings, productfolders, strooikaartjes én de standaankleding waarmee we de uniformiteit tussen aankondiging en effectieve beurscommunicatie stroomlijnden. Beursbezoekers konden aan de stand van Agfa meedoen met de ‘Reflectivity Challenge’ en hun eigen backsheet laten testen op reflectiviteit. 

Aanvullend corporate communicatiemateriaal

Naast het beursgerelateerde communicatiemateriaal, ontwikkelden we ook corporate tools. Hierbij draait het niet alleen om het product uniQoat, maar meer algemeen over de marktpositie en betrouwbaarheid van Agfa Materials. De focus ligt op Agfa’s innoverende manier van werken en op het ecologische aspect van hernieuwbare energie. We maakten ook een corporate map waarin documenten verzameld kunnen worden. Door zowel te communiceren over het nieuwe product als over het innoverende karakter van de multinational zelf, krijgt de doelgroep een coherent beeld van Agfa Materials als all-round expert in polyester toepassingen én in het bijzonder als backsheetproducent.