Hoe doe je aan straffe corporate storytelling?

1. Vertel een persoonlijk verhaal

Vertel je eigen verhaal en zorg ervoor dat je doelgroep zich aangesproken voelt door jouw getuigenis. Verkoop je bijv. een middel tegen slapeloosheid, vertel dan dat je al jaren last hebt van slapeloze nachten en dat niet alleen jij maar je hele gezin de negatieve gevolgen ervan draagt. Illustreer deze gevolgen met voorbeelden die herkenbaar zijn voor de doelgroep en reik vervolgens de oplossing aan: jouw product of dienst!

2. Raak je doelgroep met emotie

Consumenten zoals jij en ik zijn niet langer zuiver op zoek naar een product of dienst. Wij kopen producten en diensten omdat ze niet alleen betekenisvol zijn voor ons op praktisch, maar ook op emotioneel vlak. Hoe sterk je verkoopsargumenten ook zijn, een consument kan je pas écht beïnvloeden als je hem raakt. Dit bereik je door een emotie op te roepen als nostalgie, herkenbaarheid, verrassing en humor bijvoorbeeld. 

3. Gebruik historische feiten in je verhaal

Zet je product in een ander daglicht door historische feiten te linken aan je corporate storytelling. Wil je bijvoorbeeld een gedichten-workshop aantrekkelijker maken voor mannen, dan kan je vertellen dat bokslegende Muhammad Ali ook gedichten schreef en er zelfs voorgedragen heeft op tv (in The Jerry Lewis Show). Door dit historische weetje te delen, ziet de mannelijke doelgroep het schrijven van gedichten opeens in een ander daglicht. Wat eerst als vrouwelijk en sentimeel werd beschouwd, wordt dan stoer en cool, en dus aantrekkelijk.  

4. Focus op voordelen i.p.v. kenmerken

Zelfs ervaren copywriters trappen nog al eens in de val en focussen vooral op de eigenschappen van het product of de dienst die ze willen verkopen. In plaats van op te sommen welke fantastische cloudoplossingen jouw bedrijf allemaal aanbiedt, vertel je dus beter dat jouw oplossingen je klanten veel tijd en geld besparen én dat zij zich dankzij jouw oplossingen 100% bezig kunnen houden met hun core business. Door in te zoomen op de voordelen, kom je bovendien makkelijker en sneller tot een corporate verhaal. 

5. Schrijf met 1 persoon in je gedachten

Deze storytelling-tip is verwant aan de 1e tip: het vertellen van een persoonlijk verhaal. Hoe persoonlijker je tekst is, hoe meer het zal lijken op een verhaal. De meest overtuigende teksten zijn dan ook geschreven van één persoon naar een andere. Maak het jezelf gemakkelijker en visualiseer de persoon voor wie je schrijft. De ideale marketing persona bijvoorbeeld. Is het een man of een vrouw? Hoe oud is hij of zij en wat is zijn of haar gezinssituatie? En wat met job, hobby’s en interesses? Eenmaal je een helder beeld hebt van de persoon voor wie je schrijft, zal er sneller een verhaal uit de bus komen.   

Wil je meer copywritingtips of kan je wel wat hulp gebruiken van onze communicatie-experts voor jouw corporate storytelling? Contacteer onze afdeling pr & pers voor een afspraak.