Welke marketing- en communicatietrends mogen we dit jaar verwachten, op welke manier zullen ze jouw business beïnvloeden en hoe speel je er best op in? Wij zetten hier enkele evoluties op een rijtje die de komende maanden de band met de klant (en je medewerkers) nog kunnen versterken.

Het contact met de klant 
wordt persoonlijker 

Klanten aantrekken én houden: dat is de uitdaging. De klant moet op het juiste moment de informatie krijgen die effectief helpt. Bedrijven die ook nog eens een persoonlijke relatie met de klant opbouwen, zullen daar de vruchten van plukken. Een doorgedreven persoonlijke klantenbenadering kan immers tussen de 5 en 15% omzetgroei met zich meebrengen. Chatbots zijn binnen dat kader een handig hulpmiddel om op een interactieve manier info te verzamelen over de voorkeuren van de klant. 

Alles draait om de juiste inhoud 

Welke inhoud boeit de (potentiële) klant, biedt een antwoord op zijn vragen én boost je sales? Het komt er meer dan ooit op neer om het verschil te maken met inspirerende inhoud. Content marketing geeft niet alleen een antwoord op de vragen van de klant, maar triggert ook potentiële klanten om meer informatie aan te vragen. Online video’s zijn een krachtig marketinginstrument om extra leads te genereren. Ze nemen immers minder tijd in beslag dan het lezen van een tekst. Belangrijke aandachtspunten zijn de vorm en boodschap. 

Beelden & illustraties zeggen meer ...

Grote tekstblokken ontmoedigen het lezen. Een manier om content marketing aantrekkelijker te presenteren is de integratie van visuals. De mogelijkheden zijn legio en gaan van foto’s, illustraties, video, animaties en eenvoudige tabellen tot complexere interactieve datagrafieken. Visualisaties prikkelen mensen, tonen de inhoud op een andere manier en hebben een overtuigende werking. 

Voice search wint terrein

Via voice search of spraakherkenning verlopen zoekopdrachten sneller, persoonlijker en specifieker. Specialisten geven aan dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 spraakgestuurd zal zijn. De grote spelers zetten de technologie momenteel op punt. Het is nu aan de bedrijven om hun website hierop voor te bereiden. Is jouw site mobielvriendelijk, snel en geoptimaliseerd voor voice search?

Medewerkers zijn meer dan ooit ambassadeurs

Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een organisatie. Gepassioneerde werknemers weten wat er in je bedrijf omgaat en stralen de bedrijfsfilosofie uit. Het zijn de ambassadeurs van je onderneming. Hun enthousiasme werkt zowel intern als extern aanstekelijk en is een belangrijke troef om potentiële klanten en werkkrachten aan te trekken. Maar hoe krijg én houd je je medewerkers ‘engaged’? Dit komt van twee kanten: stel de mens centraal in je onderneming, luister, waardeer, inspireer en verbind. 

En… hou er rekening mee dat Generatie Z (jongeren tot en met 19) op de drempel van de arbeidsmarkt staat. Dit jong geweld kan voor elk marketingteam een meerwaarde betekenen. Zorg er dan wel voor dat je hen een werkomgeving kan bieden die aan hun hoge verwachtingen beantwoordt én dat je het belang dat ze hechten aan een evenwichtige work-life balance respecteert.