7 essentials voor een actief online reputatiemanagement

Wat is reputatie(management) concreet?

Laten we beginnen bij het begin: wat is een reputatie? Een reputatie is een totaalindruk die het publiek heeft van jouw bedrijf of merk, gebaseerd op concrete ervaringen. Ervaringen kunnen bijvoorbeeld zijn het kopen van je product, het contacteren van je klantendienst en het lezen van een van je nieuwsartikelen. Reputatie dient niet verward te worden met imago. In tegenstelling tot een reputatie is een imago niét gebaseerd op concrete ervaringen, maar op subjectieve associaties. 

Reputatiemanagement is bijgevolg het geheel van acties die je als bedrijf onderneemt om een concrete publieke beeldvorming te behouden of te creëren. Jouw bedrijf wil graag dat wat mensen zeggen, overeenkomt met wat je wil dat er gezegd wordt. Je wil er met andere woorden voor zorgen dat je publiek alleen maar positieve ervaringen heeft met je bedrijf. Hoe je dat doet? Wij helpen je alvast op weg.    

1. Breng de reacties in kaart

Voordat je reputatiemanagement toepast, moet je eerst weten waar er over jou gepraat wordt, wat de mensen zeggen en wie aan het woord is. Hiervoor bestaan specifieke content management systemen die je toelaten een beter zicht te hebben op je huidige reputatie en deze rechtstreeks te beheren. Zo kan je éénvoudig situaties in kaart brengen en ‘alerts’ instellen die je waarschuwen als een situatie uit de hand dreigt te lopen of juist als iemand iets positiefs over je bedrijf zegt. Positieve reclame verdient immers ook de nodige aandacht!

2. Reageren of negeren? 

Krijg je negatief commentaar in de social media, dan wil je waarschijnlijk direct reageren. In de meeste gevallen is het inderdaad een goed idee om een snelle, professionele en ‘clevere’ reactie te geven. Let er wel op dat je geen standaardantwoorden formuleert, maar een persoonlijk antwoord geeft. Gaat het om een anonieme en ongegronde reactie van zogenaamde ‘internet-trollen’, dan is reageren niet altijd nodig. Zo vestig je immers alleen maar meer aandacht op deze onterecht negatieve reclame.     

3. Stimuleer, deel en beloon positieve comments

We hebben wel vaker de neiging om te focussen op negatieve reacties, terwijl positieve reacties een veel grotere impact kunnen hebben. Positieve geluiden over jouw bedrijf of merk zijn veel waard als het gaat om reputatiemanagement. 

Stimuleer je klanten om hun positieve ervaringen te delen, bijvoorbeeld door te vragen om een recensie achter te laten. Je kan je klanten ook verzoeken foto's van hun aankopen te delen via social media. Geef postieve klanten een goed gevoel door hun positiviteit terug te geven, bijvoorbeeld door hen te bedanken of een hartverwarmend antwoord te geven. Overweeg om je meest invloedrijke fans in te zetten als ambassadeurs van je merk? Nodig hen gerust eens uit voor een productlancering of bedrijfsbezoek.

4. Wees sociaal

Om een sterk merk op te bouwen, is het cruciaal dat je prominent aanwezig bent op social media. Laat dus regelmatig van jezelf horen. Dat kan bijvoorbeeld door het posten van interessante blogberichten over je bedrijf of sector. Een goed reputatiemanagement betekent dat je laat zien dat je méé bent met je tijd, dat je je expertise deelt, het publiek inspireert met tips, je inhaakt op de actualiteit … De mogelijkheden zijn legio. Het belangrijkste is dat je unieke content aanbiedt in je eigen stijl

5. Sta nooit stil

De wereld evolueert constant, zorg dus dat je mee bent. Speel in op trends en volg de actualiteit binnen je sector. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws en creëer je steeds weer een ‘buzz’ rond jouw merk. Wees gerust creatief en durf out-of-the-box te denken. De doelgroep die jij blijft verrassen zal vanzelfsprekend reageren op jouw acties. 

6. Blijf trouw aan jezelf

1 ding wat je niét moet veranderen: je eigenheid. Voor een proactief reputatiemanagement is het essentieel dat je als bedrijf ergens voor staat. Dat je een eigenzinnige visie hebt die je ook consequent uitdraagt. Blijf dus trouw aan je eigen waarden en draag deze steeds uit, ook al worden ze niet altijd en overal positief onthaald. Iederéén waardeert visie.

Wil je meer weten over reputatiemanagement of wil je ons pr & pers-team inschakelen om een proactief reputatiemanagement voor jouw merk uit te bouwen? Contacteer ons!