Effectieve communicatie is de sleutel tot succesvolle relaties tussen bedrijven en klanten. AI bracht daar recent een revolutie in teweeg door de nodige tools te voorzien om efficiënter content te creëren. In deze blogpost leggen we uit hoe AI je copywriting kan versterken zodat je de zichtbaarheid en betrokkenheid van jouw product of dienst online kunt vergroten!

Bye bye writer’s block

We hebben het allemaal al eens meegemaakt: je moet een tekst schrijven en je hebt even geen inspiratie. Dankzij verschillende AI-tools zeg je voortaan bye bye tegen je writer’s block. Denk maar aan ChatGPT, Jasper Copy.ai … Deze tools geven je namelijk tal van nieuwe en innovatieve ideeën en suggesties over een bepaald onderwerp. In een mum van tijd krijg je bijvoorbeeld een lijstje met mogelijke blogtopics en titels. Ideaal voor de copywriter om van te vertrekken en verder uit te schrijven tot een knap staaltje content.

Bovendien bespaar je daarbij ook nog eens tijd doordat AI-tools grote hoeveelheden gegevens op het internet snel en nauwkeurig kunnen analyseren. Iets wat voor de content creator anders erg tijdrovend is.

Quality check

AI kan je helpen om je werk te controleren op grammatica- en tikfouten. Ook bij de juiste tone of voice en de stijl waarin een tekst geschreven is, kan AI je ondersteunen. Bij de tools Grammarly of Jasper bijvoorbeeld kan je ingeven hoe formeel de tekst moet zijn, wie je doelpubliek is en wat de toon is waarop je ze wil aanspreken. Bij de tool QuillBot kan je ook op voorhand de tone of voice selecteren en kan je zowel grammatica als plagiaat checken. Deze A person sitting at a desk with a computer and a computer Description automatically generated with low confidencetool helpt je daarnaast je tekst te herformuleren zodat alle bovengenoemde aspecten op elkaar afgestemd zijn.

AI-tools kunnen je bovendien ook helpen om op vlak van SEO een hogere kwaliteit te behalen. Dankzij bepaalde tools zoals SEO.ai of Surferseo.com kan je je content optimaliseren voor zoekmachines. Denk maar aan keyword research, een SEO-score, content suggesties waarin de keywords onmiddellijk toegepast worden, … Alles met als doel om gebruiksvriendelijke en kwaliteitsvolle content te voorzien die waarde toevoegt voor je doelpubliek. Als je daarnaast de standaard best practices toepast, kan je je pagina hoger laten scoren in de search engine result page (SERP).

Persoonlijke touch

AI helpt je meer gepersonaliseerde inhoud te creëren. Machine learning algortimes kunnen gegevens verzamelen en analyseren over het klantengedrag, voorkeuren, demografie … Wanneer die gegenereerde input zorgvuldig ingegeven wordt in copy tools die we hierboven aanhaalden, houden die tools daar bij de output ook rekening mee. Op die manier krijg je copy die de klant meer aanspreekt op basis van zijn of haar noden en interesses. Dat zorgt voor een hogere engagement rate en dus een grotere kans op conversie.

AI en copywriting gaan hand in hand

Onze boodschap: omarm AI in je marketingstrategie. Je hoeft er geen schrik voor te hebben, want het vervangt de menselijke touch absoluut niet. Je kan AI zien als een hulpmiddel om sneller en efficiënter content naar een hoger niveau te tillen. Het is een goed startpunt voor de copywriter om daarna met een kritische blik te reviseren en controleren. AI komt bovendien de creativiteit ten goede en zorgt voor extra engaging content. Met andere woorden: sla de handen virtueel in elkaar en combineer best of both worlds!