Het geheim van een goede webvideo

Awareness creëren

Om met een cliché een open deur in te trappen: één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Van alle communicatievormen is film het medium bij uitstek dat een publiek kan vastgrijpen, overtuigen, doen wegdromen of informeren. Boodschap, beeld, actie - interactie! En nu iedereen overal online is, staat de deur voor webvideo wagenwijd open.

Waarom webvideo?

SEO-gerichte teksten vormen de basis van een efficiënte content marketing aanpak, maar de sleutel bij het opstellen van goede content is variatie: tekst afwisselen met video en afbeeldingen verhoogt het leescomfort voor de lezer, en doet de site hoger scoren in de resultaten van zoekrobots.

De redenen om grote tekstblokken te voorzien van video zijn talrijk.

  • Webvideo’s kunnen een “buzz” creëren. Ze worden vaker gedeeld, krijgen meer likes en lokken meer reactie uit.
  • Ze leveren makkelijk verteerbare content en geven het imago van een merk of bedrijf een instant boost. Onderzoek heeft uitgewezen dat 7 op 10 proefpersonen een positiever beeld had van een merk na het bekijken van een video over het merk.
  • Beelden roepen emoties en associaties op. Een video blijft langer in het geheugen hangen dan een blok tekst.

Iedereen mobiel

We kijken overal video, op elk scherm, in elk formaat, de hele dag door. De evolutie naar steeds mobielere toestellen en gebruikers dwingt video echter om steeds flexibeler te zijn, zonder kwaliteitsverlies. Volgens een recent onderzoek is de smartphone onder jongeren niet alleen het populairste device, het toestel houdt hun aandacht tijdens het bekijken van een video ook langer vast dan pakweg TV of computer. De komst van 4G en 5G – en binnenkort misschien 6G? – opent nieuwe perspectieven voor de webvideo: door de geringere laadtijden en stabielere verbinding zijn HD-beelden overal en altijd bekijkbaar.

Waar publiceer je een webvideo?

Elk videoplatform heeft zijn sterktes en zwaktes. Een overzicht.

YouTube is met voorsprong de bekendste videowebsite. Het is tevens de 2de grootste zoekmachine. Ideaal om zoveel mogelijk views te verzamelen en een community op te bouwen. Let wel: als er te weinig video’s verschijnen op het kanaal haken volgers al snel af. Keerzijde van de populariteit zijn de triviale huis-tuin-en-keukenfilmpjes. Het amateurisme botst met je bedrijfsvideo, waarmee je net professioneel voor de dag wil komen.

Vimeo is het platform voor de meer bedreven ‘videograaf’, zonder commercials of storende elementen. Met betalende accounts en de daaraan verbonden kwaliteitsvoordelen trekt Vimeo resoluut de kaart van het gebruiks- en kijkcomfort. Minpunten zijn een kleiner publiek en de uploadlimiet van 10 SD video’s per dag of 1 HD video per week met een gratis account.

Facebook is het perfecte medium om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Omdat ze (standaard) automatisch in de feed van de gebruikers afspelen, worden Facebookvideo’s vaker bekeken en genereren ze meer interactie. Daarnaast zorgt een klikbare link bij de video voor meer traffic op je landingspagina. Nadeel is dat mensen eerder op YouTube naar video’s zoeken en dat veel Facebookusers slechts een deel van de video meepikken, terwijl ze duchtig scrollen doorheen hun nieuwsoverzicht.

LinkedIn zet steeds meer in op video. Onlangs introduceerde het netwerkplatform ook video’s die automatisch afspelen in het nieuwsoverzicht. In tegenstelling tot Facebook wordt er verwacht dat de video’s een professioneler karakter hebben.

Wistia is een minder bekend, maar daarom niet minder waardevol videoplatform. Het wordt vaak gebruikt door bedrijven om video’s op hun website te embedden. Het voordeel tegenover YouTube? Wistia biedt uitgebreide analytics mogelijkheden. Het is de ideale manier om na te gaan hoe kijkers reageren op videocontent. Wistia genereert dus nuttige gegevens waarmee bedrijven hun marketing en sales kunnen ondersteunen.

Verbeter de online winkelervaring

Ook in webshops kan video een belangrijke rol spelen. Webvideo’s kunnen er voor diverse doeleinden gebruikt worden.

  • Productvoorstellingen spelen de beste troeven van een product uit. Ze prikkelen de nieuwsgierigheid van de consument en informeren hem.
  • Met tutorials straalt een bedrijf betrouwbaarheid uit en verhoogt het nog meer de betrokkenheid met de consument. Denk aan instructiefilms, onderhoudstips, stappenplannen, …
  • Moodmovies werken inspirerend en doen mensen zin krijgen in jouw verhaal. Aftermovies van allerhande bedrijfsevents zetten je bedrijf in het beste daglicht en zijn van goudwaarde voor het corporate image.
  • Videoreviews of videobeoordelingen waarin gebruikers en/of medewerkers het product kritisch onder de loep nemen zijn schering en inslag op de webwinkels van grote ketens. Deze videocontent verhoogt niet alleen de klantenbeleving maar ook de zichtbaarheid in Google.
  • Met behind the scenes gunt een bedrijf de consument een inkijk in het productieproces of het reilen en zeilen binnen de bedrijfsmuren. Meer transparantie kweekt meer begrip voor het product en versterkt de band met het doelpubliek.
  • Explanimations of animatievideo’s zijn een uitstekende manier om je verhaal duidelijk en aantrekkelijk over te brengen. Het is een techniek waarmee je zeer veel kan communiceren of complexe informatie op een heldere manier kan duiden.

D’M&S: patent op visuele hoogstandjes

Explanimation, moodmovie of corporate video. D’M&S heeft met z’n eigen videoafdeling alle expertise in huis om jouw publiek te begeesteren, klanten te inspireren en prospects te activeren. Bekijk hier enkele van onze opvallendste cases. Wil jij ook scoren met online video? Maak hier een afspraak.