In een zee van content, waar elke swipe naar nieuwe vormen van digitaal entertainment leidt, blijft radio als een medium om je merk te versterken moeiteloos overeind. Waarom? Radio doet mensen luisteren, connecteert en geeft merken een heel eigen klankkleur. In deze blog gaan we dieper in op deze auditieve sterkhouder in digitale tijden. Pump up the volume!

 

De impact van radio in cijfers

Radio werkt! Vlamingen spenderen 70% van hun audiotijd aan radioluisteren. Streamingplatformen zoals Spotify zijn uiteraard populair, maar vertegenwoordigen slechts 30%... Bovendien is het bereik van radio zeer groot, ook buiten de piekuren. Elke 15 minuten wordt een vijfde van alle actieve luisteraars bereikt. Met meer dan 943.000 werkplekcontacten in Vlaanderen, onderstreept het medium een diepe verbondenheid met luisteraars door ononderbroken aanwezig te zijn tijdens de werkuren. Een hoog engagement en all-day-long contactmogelijkheden zijn verzekerd.

Een andere vaststelling is dat merken die adverteren op de radio meer bezoekers naar hun website (of het fysieke winkelpunt) trekken. Radio genereert een significante stijging van liefst 43% in online verkeer. De online aanwezigheid wordt dus versterkt, terwijl tegelijk ook de brand safety gegarandeerd is. Radio biedt immers een veilige, vertrouwde en vooral relevante omgeving om met je boodschap uit te pakken. In een digitaal tijdperk waarin merken al snel in een verkeerde context kunnen verzeild raken, is dat een niet te onderschatten voordeel.

 

Merkactivatie door geluid

Maar wat maakt radio nu zo uniek als medium? Simpel: het biedt een podium voor je merk om via geluid, liefst creatief verpakt in een radiocommercial, een emotionele connectie te maken met je doelgroep. Het succesrecept: begin met een pakkende jingle die blijft hangen, voeg er een meeslepend verhaal en duidelijke call to action (naar je website of winkel) aan toe, en klop het geheel op door in je radiospotje slim met geluidseffecten te spelen om de aandacht te grijpen. Let wel op: het geheime ingrediënt is balans. Ook in je uitzendschema…

Te veel herhaling kan nu eenmaal irritatie opwekken, terwijl te weinig je boodschap kopje-onder doet gaan in een zee van audiovisuele content. Het draait allemaal om het vinden van de juiste timing én de juiste kanalen of zenders, zodat je merk opvalt en bijblijft bij jouw publiek. Door doelgericht en doordacht te communiceren via dit medium ontgrendel je een nieuwe manier van brand exposure die het merkbewustzijn aanzienlijk kan verhogen.

 

Radio versterkt je audio branding

Radio biedt voorts ook een uitstekend platform om de geluidsidentiteit van je merk mee vorm te geven. Denk audio branding. Met behulp van een toffe tune of een herkenbare stem, bouwt je merk zo een persoonlijkheid op. Dit laat bij luisteraars (maar evengoed bij wie een reclamespotje op de televisie of online bekijkt) een blijvende indruk na telkens wanneer ze de audio branding van je merk horen. Het bouwt vertrouwen op en maakt van je merk iets menselijks. Kortom, je merk krijgt een verfrissende persoonlijke touch in een wereld vol visuele prikkels.

 

Maximale ROI? Dat doe je zo…

Wie dus denkt dat radio zijn beste tijd heeft gehad, zit duidelijk op de verkeerde golflengte. Radio is, zoals gezegd, een constante in het leven van je doelgroep en kan je merkbekendheid stevig boosten. De ware kracht ervan zit hem echter in de synergie die ontstaat wanneer je de geluidsidentiteit van je merk integreert binnen een crossmediale campagne, waardoor het van alle kanten versterkt wordt.

De flow is als volgt: je radiospot wekt de interesse op. Vervolgens bouw je via andere (online en offline) kanalen verder op die aandacht – verlies zeker je audio branding niet uit het oog! De harmonie tussen alle verschillende media zorgt voor een echo-effect, waarbij de boodschap niet alleen gehoord, maar ook gezien, gelezen en gevoeld wordt. Zo open je niet alleen de oren, maar ook de harten van je publiek. En trek je hen vlotjes naar je webshop of fysieke winkel.

 

Radio een tijdloze communicator

Conclusie? Radio herinnert ons eraan dat in een wereld vol beelden, het soms is wat we niet zien dat de grootste impact heeft. Radio draait om luisteren, voelen en ervaren. Connecteren, ook. En traffic genereren. Het brengt mee jouw merkverhaal tot leven. Dus ja, radio is meer dan alleen een leuk deuntje; het is een krachtige impuls binnen je communicatiemix die je merk power geeft.

 

Wil je meer horen? Luister dan naar wat onze experten te vertellen hebben over Radio Marketing. Contacteer ons.

Enkele cases die voor jou interessant kunnen zijn