In 2001 rolde de 1e druk van het Gyproc Doe-Boek van de persen. 16 jaar later is de volledig gerestylede doe-het-zelfbijbel nog steeds een doorslaand succes en bewijzen Gyproc en D’M&S dat print verre van dood is. Integendeel, het leeft vandaag in interactie met andere media. 

De geboorte van een marketingtool

Een praktische handleiding voor de klusser waarmee Gyproc klanten aan zich bindt, prospects overtuigt en relevante marketingdata verzamelt. Met dat idee overtuigden we onze klant Gyproc Saint-Gobain 16 jaar geleden om het Doe-Boek te lanceren. Zo gezegd, zo gedaan. Het werd een gids vol duidelijke foto’s, stap-voor-stap instructies, tips en informatie over de producten en systemen van Gyproc. Of het nu gaat om het plaatsen van een wand, het afwerken van een schuin dak of het inbouwen van spots, het Doe-Boek legt je in 1-2-3 uit hoe het moet. Geen wonder dat tienduizenden Belgische klussers staan te springen om deze gratis gids in huis te halen! 

Van printmedium naar crossmediaal platform

We namen niet alleen de structuur, het concept, het ontwerp en de copywriting voor onze rekening, maar realiseerden ook de packaging van de producten, verzorgden het drukwerk én maakten en bewerkten ook een groot deel van de foto’s. Wat begon als een perfecte symbiose tussen beeld en tekst, is vandaag uitgegroeid tot een 360° crossmediale tool. In het Doe-Boek vindt de klusser bijvoorbeeld verwijzingen naar websites of online tools en zelfs QR-codes, die de klusser razendsnel naar een demo-video, calculator of andere digitale informatiebron brengen. 

Het Doe-Boek in de make-over 

Tijden veranderen, de mode verandert en zo ook de bouwnormen. In 2016 vonden we het hoog tijd voor een renovatie van het Doe-Boek. Het doel? Op Batibouw 2017 uitpakken met een nagelnieuwe editie. We pakten het heel grondig aan en legden onze oren te luisteren bij de doelgroep. Op basis van deze inzichten, kreeg de doe-het-zelfbijbel een nieuw & fris design, lege notitiepagina’s en een aantal nieuwe foto’s. Hiervoor organiseerden onze fotografen shoots op verschillende outdoor locaties in Vlaanderen én in de studio. Maar we herbekeken ook de stuctuur en grids, pasten de pagina-indeling aan én voegden een volledig nieuw inspiratiehoofdstuk toe. Zo werd de gids nóg toegankelijker voor een breed publiek. Het resultaat is een aantrekkelijke, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke tool die de klusser meer dan ooit bijstaat in en rond zijn huis. 

Ook Anneleen Monsieur, DIY Market manager bij Gyproc Saint-Gobain, is meer dan tevreden:

“Het nieuwe Doe-Boek is een weergave van onze huidige DIY-aanpak, -assortiment en -toepassingen. Dit nieuwe boek vertelt de doe-het-zelver welke producten in zijn project passen en hoe hij zelf de klus kan klaren. Met het nieuwe hoofdstuk ‘inspiratie’ hopen we de doe-het-zelvers te stimuleren om creatief aan de slag te gaan met Gyproc”.

Blije klant, blije klussers

Het vernieuwde Doe-Boek steelde de show op Batibouw en de 1e 25.000 exemplaren vlogen de deur uit. Na Batibouw was de voorraad uitgeput en vroeg Gyproc ons om een extra druk die ze verdelen via doe-het-zelfzaken. Anneleen Monsieur is allesbehalve verbaasd over het overrompelende succes:

“Het Doe-Boek is een musthave voor alle Gyproc-verdelers. Zij gebruiken het actief bij het adviseren van hun klanten en waarderen de duidelijke info over de producten die ze zelf verkopen. Een win-win voor alle partijen!”