Je hebt er wellicht al van gehoord: de digitalisering van de radio. Tegen 2022 moeten alle landelijke zenders de analoge FM-band verlaten hebben en hun programma’s digitaal uitzenden. In DAB+. Let’s all do the dab?

 

Wat is DAB+?

Maar wat is dat nu: DAB+? DAB staat voor Digital Audio Broadcasting. Het is een digitale technologie waarbij je in een heldere geluidskwaliteit en zonder ruis naar de radio kan luisteren. Je hebt er dan wel een speciaal DAB+ toestel voor nodig (en dat is vandaag nog aan de dure kant). In plaats van de klasieke radiogolven worden de signalen immers digitaal verstuurd, in ééntjes en nulletjes dus. De + werd toegevoegd nadat een eerste poging om digitale radio te lanceren in België weinig succesvol was.

Waarom uitzenden in DAB+?

Radioprogramma’s uitzenden via DAB+ heeft heel wat voordelen: het vraagt minder bandbreedte, waardoor er meer plaats kan gemaakt worden voor extra zenders. Bovenop het grotere aanbod is de geluidskwaliteit ook veel beter tegenover de klassieke FM-golf. Het beluisteren van radio via DAB+ blijft uiteraard gratis! Klinkt goed? De Vlaamse regering wil tegen 2020 de switch maken en het landelijk radionetwerk volledig digitaliseren. Binnenkort luisteren we dus allemaal digitaal!

 

DAB+ in de auto

Radio luisteren in de auto? Ook dan kan binnenkort alleen nog geruisloos, met een DAB+ radio. De meeste nieuwe wagens zijn zijn al met de DAB+ technologie uitgerust. En binnen 2 jaar zullen alle auto’s verplicht moeten overschakelen. Vandaag heeft ongeveer al 30% van alle wagens in België een DAB+ radio ingebouwd

Adverteren via radio en streaming services

DAB+ opent ten slotte interessante perspectieven voor adverteerders. Dankzij digitale radio kan je immers via bluetooth makkelijk verbinding maken met Spotify, één van de grootste en meest gebruikte online streaming diensten. Het platform heeft miljoenen gratis gebruikers die advertenties te horen krijgen tussen de nummers door. Mensen thuis of onderweg in hun wagen zijn nog nooit zo eenvoudig te bereiken geweest dan via dit medium. Adverteren op Spotify kost je rond $ 0,015- $ 0,025 per geplaatste advertentie, met een minimum van $ 250 in advertentiebudget. Klinkt als muziek in de oren?

Benieuwd naar onze offline services? We bekijken met jouw onderneming welke radiostrategie bij je past. Contacteer ons vandaag.