Dáárom verdient radio een plekje in jouw marketingmix

Het eeuwige waakvlammetje

Aan de eettafel, onderweg in de auto of tijdens het werk … Radio speelt een dagelijkse rol in ons leven, soms zonder dat we het volledig beseffen. We luisteren vooral naar de radio voor muziek en nieuws. Die functie van nieuwsbrenger is essentieel. Het Mediamomenten-onderzoek van de VRT-studiedienst heeft het over ‘radio als waakvlam’. In veel Vlaamse huiskamers, kantoren en bedrijven staat de radio de hele dag aan. Zodra er iets in de wereld gebeurt, brengt radio de luisteraars daarvan op de hoogte. Net voor het nieuws zitten de reclameblokken en precies dáár kan je je doelgroep bereiken én beïnvloeden.  

Een Vlaamse boon voor radio

Dat de Vlaming een boontje heeft voor radio, bewijzen de cijfers van de 3e golf van CIM 2016. Hieruit blijkt dat 78,5% van de Nederlandstaligen op een gemiddelde dag naar de radio luistert. Dat zijn proportioneel gezien meer mensen dan in het Franstalige gedeelte van ons land. Koploper blijft Radio 2, met een marktaandeel van 23,76%. Topradio is hekkensluiter met een marktaandeel van 1,08%:

Radio 2 (VRT) 23,76%

Qmusic14,04%

MNM (VRT)13,67%

Studio Brussel (VRT)12,62%

Radio 1 (VRT)11,98%

JOE8,43%

Nostalgie (NL)6,82%

Klara (VRT)3,35%

TOPradio1,08%

Bij de Franstalige radiozenders is er een minder duidelijke koploper:

Bel RTL13,88%

VivaCité (RTBF)13,43%

Radio Contact (Francophone)12,76%

Radio Nostalgie (Francophone)11,31%

NRJ8,52%

La Première (RTBF)7,69%

Classic 21 (RTBF)7,67%

Pure FM (RTBF)4,12%

Fun Radio3,37%

Musiq'3 (RTBF)1,75%

Mint0,57%

DH Radio0,55%

Chérie FM0,13%

Van luisteren naar surfen

Radio blijft dus populair, ondanks het feit dat het internet alomtegenwoordig is. Sterker nog, radio stimuleert het surfgedrag. Uit de MEMO-studie van de VRT-Studiedienst uit 2015 blijkt dat de Vlaming radio vlot combineert met het surfen naar websites en social media. Radioluisteraars zouden ruim een kwart van de tijd (26%) het web afschuimen en op het werk bijna de helft van de tijd. De url van je website vermelden in een radiospot, kan dus tot een pak snelle traffic leiden. Of tot een grotere omzet. Onderzoeksbureau GfK toonde immers aan dat veel winkelbezoekers onderweg in de auto naar de radio luisteren, vlak voor ze de winkel binnenstappen. Met jouw radiospot vers in het geheugen, is de kans op een aankoop des te groot. Reden genoeg dus om radio niet te negeren in je mediaplanning

De radiotroeven op een rij 

Als allround communicatiebureau kent D’M&S de kracht van radioreclame. We zetten de troeven van dit tijdloze medium nog even op een rijtje. Een radiospot:

  • is snel gemaakt
  • speelt vlot in op de actualiteit
  • is altijd en overal aanwezig
  • is betaalbaar
  • biedt creatieve mogelijkheden
  • is doelgroepgericht
  • is een dynamisch medium
  • is doelgericht
  • genereert snelle traffic
  • staat dicht bij de luisteraar
  • heeft een betrouwbaar imago
  • heeft een lage ecologische voetafdruk
  • is een crossmediaal platform
  • heeft veel impact op uw doelpubliek
  • stimuleert uw naamsbekendheid
  • is meetbaar in resultaten
  • biedt direct respons