Adverteren op Twitter: wie volgt?

Vooraleer we dieper ingaan op de mogelijkheden van Twitter advertising, één opmerking: Twitter is sowieso een aantrekkelijk medium om content te verspreiden. Het sociale netwerk bewijst in elke content marketing strategie dus ongetwijfeld zijn waarde.

Wil je meer, dan opent Twitter advertising - Twitter Ads - enkele mooie opportuniteiten in de lijn van Google Adwords of een advertentiecampagne op Facebook of LinkedIn. De makkelijkste manier om ermee van start te gaan, is een kijkje te nemen op http://ads.twitter.com. Maar stel je eerst de volgende vraag.

Waarom adverteren op Twitter?

Adverteren op Twitter biedt marketeers een aantal interessante mogelijkheden. Twitter advertenties zijn bijvoorbeeld nuttig om tijdelijke promoties bekend te maken. Daarnaast kunnen ze ook de brand awareness vergroten en adverteerders in contact brengen met een nieuw publiek. Ten slotte zijn advertenties op Twitter geknipt om meer volgers aan te trekken, altijd goed om later nog meer consumenten warm te maken voor promoties, acties of andere boodschappen.

Hoe adverteren op Twitter?

Twitter biedt marketeers drie advertentiemogelijkheden.

1. Meer volgers met uitgelichte accounts (Promoted Accounts)

Promoted Accounts mikken op het verhogen van het aantal relevante volgers van een Twitter profiel. Je bouwt er snel een community van brand lovers mee op die je helpen je boodschap te verspreiden. De advertenties verschijnen tussen de Twitter zoekresultaten en staan in de ‘Wie te volgen’ suggesties.

Wil je gerichter adverteren? Vergeet dan je uitgelichte account niet te targeten in functie van interesses, locatie of geslacht van de personen die je wil bereiken. Wil je bijvoorbeeld sportartikelen promoten, dan richt je je het best op volgers van andere accounts zoals sportclubs.

2. Groter bereik met uitgelichte tweets (Promoted Tweets)

Interessanter voor online marketeers zijn de Promoted Tweets. Het voordeel van deze Twitter advertenties is dat een uitgelichte tweet zowel zichtbaar is voor bestaande als voor potentiële volgers. Een groter bereik dus! De tweets verschijnen direct op de tijdlijnen en in de zoekresultaten van de gebruikers.

Hoe ziet zo’n tweet eruit? Niet echt anders dan niet-betaalde berichten. Let er wel op dat je ‘advertentie’ een link naar een product, verkooppagina of e-mail formulier bevat. Kwestie van conversies te genereren. Vergelijk het met de de tekstadvertenties van Google Adwords.

Lead Generation Cards gaan een stapje verder. Dit nieuwe type van Promoted Tweets is een soort van interactieve, uitklapbare promotietweet met een grotere kans op conversie. Gewoon klikken op de afbeelding die in de stream verschijnt. Zo klapt de advertentie uit. Is de informatie overtuigend, dan hoeft de ‘lead’ alleen nog te ‘submitten’ als hij zijn gegevens wil doorgeven aan de adverteerder.

3. Word trending topic met uitgelichte trends (Promoted Trends)

Uitgelichte trends sluiten aan bij de populaire onderwerpen die naast de tijdlijn van de gebruikers worden weergegeven. Ze zijn afgestemd op de locatie en op wie ze volgt. Door zichtzelf bovenaan in deze lijst te zetten, krijg je meer exposure en verhoogt de kans dat er over wordt getweet.

Hoeveel kost een campagne met Twitters Ads?

Een Twitter advertentiecampagne is relatief eenvoudig op te zetten. In enkele stappen ben je vertrokken. Maar hoeveel kost dat nu? Wel, dat kan je voor een groot deel helemaal zelf bepalen. Je geeft je budget in en wacht de biedingen af (Twitter hanteert net als Google Adwords en Facebook een veilingmodel). Haalt jouw bod het, dan betaal je alleen wanneer iemand een interactie aangaat met je uitgelichte tweet of jouw uitgelichte account volgt.

En wat zijn de resultaten?

Hoe presteren je tweets? Hoe groot is het bereik? Wat is het profiel van je volgers? Via Twitter Ads kan je (zelfs in realtime) de respons op en de impact van jouw campagne controleren. Via overzichtelijke dashboards krijg je onmiddellijk een klare kijk op het verloop van jouw Twitter Ads campagne.

Mobile first

Omdat 60 procent van de Twitter gebruikers inloggen via mobiele apparaten (smartphone of tablet), hoeft het niet te verbazen dat Twitter Ads perfect mobile optimized zijn. Het is daarmee het medium bij uitstek voor wie inzet op mobile marketing.

Wilt u een Twitter Ads campagne opzetten?

Twitter Ads biedt bedrijven kansen om zichzelf dichter bij de consument te plaatsen en klanten aan te trekken. D’M&S Online helpt als een ervaren digital marketing partner bedrijven het maximum eruit te halen. Ontdek wat wij voor u kunnen doen. Aarzel niet om ons te contacteren.